Jak psát SEO texty
Pokud hledáte návod, jak psát slušné SEO texty (texty, které budou hodnotné a ze kterých budou mít vyhledávače a Váš zadavatel radost), přečtěte si následující řádky.
Nejprve něco o vzhledu obsahu:
Formátování
Veškerá úprava, tedy změna velikosti, barvy a druhu písma, rozdělení obsahu do odstavců, nadpisy apod.
Nadpisy jsou nejjednodušším způsobem, jak upoutat návštěvníka stránky a také jak nejlépe naservírovat textový obsah vyhledávačům jako je Google, Jyxo, Seznam a další. Každý textový editor, Word, NotePad, OpenOffice a další, obsahuje několik předdefinovaných nadpisů, označených jako H1 až H6, které se vyznačují odlišnou velikostí písma. Každý editor je má popsané jinak, ale poznáte je jednoduše. Většinou jsou v horní liště s nabídkou formátování:
Ukázka formátování v editorech
Ve Wordu je to “Nadpis 1 až 6” v Google DOC je to “Heading 1 až 6” atd. Nadpis článku je vždy H1 a další nadpisy pro odstavce jsou pak H2, pokud máte v odstavci nějaké pododstavce, použijete H3. Více než H3 se v textu nepoužívá, protože toto formátování je využito například v postranních panelech webů. Názorná ukázka formátování článku je na konci této stránky.
Každý článek je na nějaké téma a každý by měl obsahovat, kromě nadpisu, který jasně a výstižně formuluje obsah článku (ideálně když je nadpis klíčové slovní spojení, ze kterého v textu povede jeden nebo více odkazů), také nějaké formátování textu. Ideálně když sem tam nějaká klíčová slova (nebo slovní spojení vztahující se k danému tématu) zvýrazníte tučně, nebo kurzívou, popřípadě je podtrhnete. Toliko k formátování textu. Přejděme k obsahu.
Vytváříme obsah článku
Každý článek by měl obsahovat především to, co uživatelé na internetu hledají. Pokud Vám zadavatel článku napíše jen nadpis tématu a vy se nemáte čeho chytit, ideální postup je následující:
Podívejte se na Seznam na „hledanost“ slovního spojení (do políčka pro vyhledávání zadejte slovní spojení, například „škola smyku“ (již v průběhu psaní do tohoto políčka, vám bude Seznam nabízet text, který možná hledáte, čemuž se říká „našeptávač“, už z „našeptávače“ můžete čerpat témata k psaní článku) a stiskněte Enter, nebo klikněte myší na „hledej“.
Screenshoty z našeptávačů
Jakmile se zobrazí výsledky vyhledávání, rolujte až dolů na stránku a klikněte na text „Statistika dotazu „škola smyku“”).
Screenshot ze Seznamu – Statistika dotazu
Zobrazí se vám hledanost slovního spojení a další příbuzná hledaná slova, to jsou vaše další témata článku, popřípadě nadpisy odstavců v textu. Čím hledanější, tím důležitější pro váš článek.
Screenshot výsledků statistiky dotazu
Další příklad na slovní spojení:“Let balónem“. Už z našeptávače vidíte, co se nejčastěji zadává – let balonem brno, lb ostrava, lb praha, lb hradec kralove, atd. – to mohou být klíčová slova, nebo nadpisy jednotlivých odstavců v textu. Když se podíváte do hledanosti (úplně dole pod výsledky vyhledávání – odkaz „Statistika dotazu „let balonem““) vidíte, co dalšího se ve spojení s těmito slovy hledá – dárek let balonem, let balonem sleva, vyhlídkový let balonem, atd., to mohou být další nadpisy odstavců, popřípadě klíčová slova textu.
Nezapomeňte v textu klíčová slova a jim příbuzná označit tučně, kurzívou, atd.. Nebojte se použít další slovní spojení, která vás napadnou, třeba pro pivní lázně to může být „pivní lázeň, pivní koupele, pivní koupel, lázeň v pivu, koupel v pivu, koupele v pivu, koupání v pivu, pivní masáže“, atd.. Pokud se jedná o lokality, používejte nejlépe obě verze, například pivní lázně Brno, pivní lázně v Brně, pivní lázně Praha, pivní lázně v Praze, (Pražské, Brněnské a jiné se nepoužívá) atd.
Originální obsah
Mějte na paměti, že kopírování obsahu z jiných webů je nejen protizákonné, ale také bezvýznamné, článek pak nemá žádnou hodnotu. Že jste jej zkopírovali se dříve či později zjistí, a vy nedostanete další zakázku.
Každý lepší zadavatel si vaše články kontroluje: buď si některou část článku vloží do vyhledávání Google – zkuste vložit třeba: “Vzrostlé a ztepilé stromy mohou být krásné na pohled, ale často se pro své okolí stávají až příliš nebezpečnými. Máte tyto dřeviny v blízkosti vašeho obydlí a trápí vás to? ”. Vidíte, že jde o článek, který byl publikovaný snad 50x, takovéto články nemají hodnotu. Teď zkuste například: “U skleničky kvalitního vína se dobře povídá s přáteli, skvěle zpívá nebo jen tak relaxuje. Pokud se chcete vypravit za dobrou náladou a skvělým zážitkem, neváhejte navštívit vinný sklípek, třeba v jižním koutě nádherné Moravy. ” Takto má vypadat hodnotný článek. Další kontrolu jestli jde o originál můžete udělat na www.copyscape.com zde vložíte URL článku, v tomto případě http://www.ubytovanijiznimorava.cz/lokality-ubytovani/vinny-sklipek-s-ubytovanim/ a zjistíte, že ani část textu se nikde jinde na internetu nenachází. Perfektní článek, ze kterého je maximum užitku. Dalším faktorem užitečnosti je samozřejmě web, na který článek umístíte, ale to je na další kapitolu.
Při psaní článku zapomeňte na superlativa a nic neříkající natahování obsahu. Snažte se psát zajímavě a poutavě. Článek by měl být informačně hodnotný: kdy, kde, za kolik, jak, kam a další. Pěkné články vypadají například takto: Jazykové kurzy Brno, Kurz bezpečné jízdy, Vinný sklípek s ubytováním.
Děkuji za čas, který jste věnovali tomuto příspěvku, věřím, že informace budou k užitku a psaní textů na zadaná témata už nebude tak složité.
S pozdravem L. Buchta.
www.mfacko.cz
PS: Na ukázku formátování textu
Nadpis článku H1
Úvodní text k celému článku, stačí pár vět. Vše může být psáno kurzívou. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Nadpis odstavce, tentokrát H2
Obsah tohoto článku se může dále rozvětvovat na další odstavce. Z tohoto odstavce už by měl vést první odkaz na web o kterém píšete, odkaz se vkládá stisknutím tlačítka které vypadá jako řetěz (zřejmě proto, že chcete slova svázat s odkazem). Ve Wordu musíte jít na kartu Vložení/Vložit a tam vybrat Hypertextový odkaz. Na kartě, která se vám otevře, pak vyplnit políčko “Adresa” celou URL adresou – http://www.mfacko.cz a potvrdit OK. Zda je odkaz v pořádku a směřuje tam kam má, zjistíte podržením levého Ctrl a kliknutím myší na odkaz. Takto může vypadat odkaz na nějaký web.
Screenshot tlačítka a vkládání odkazu
Nadpis odstavce, tentokrát H3
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Nadpis odstavce, tentokrát H3
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus další odkaz z hledaného slovního spojení gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Další důležitý nadpis odstavce H2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur další odkaz adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Další důležitý nadpis odstavce H2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed sit amet nibh felis. Sed convallis felis a orci egestas tincidunt. Maecenas ut další odkaz felis in tellus gravida tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eget nisi eget erat porta tempor.
Další formátování které můžete použít:
- klasické odrážky
- klasické odrážky
- klasické odrážky
- klasické odrážky
Klidně použijte:
- číslované odrážky
- číslované odrážky
- číslované odrážky
- číslované odrážky