Jak měřit přesměrované domény v Google Analytics
Měření přesměrovaných domén může mít různé důvody. U mě jde prakticky výhradně o snahu doměřit dopad offline propagace a to ať už se jedná o jednorázové kampaně např. tištěná inzerce v magazínu nebo dlouhodobé formy propagace jako potisky firemních aut. Pokud děláte čistě online produkt a neexistují offline konverze, dává takové měření smysl a je poměrně vypovídající, i když celkový dopad je nedoměřitelný.
Google Analytics
Nějakou dobu jsem využíval funkci, která po načtení měřícího kódu Google Analytics, přesměrovala návštěvníka na cílovou stránku. Pro měření jsem založil službu v rámci Analytics účtu, aby se data nemíchala. Dokázal jsem tedy zachytit počet návštěv, ale nedokázal jsem sledovat žádné další chování a tedy celkově to bylo úplně k ničemu. Další nevýhodou řešení byla potřeba webhostingu pro každou doménu s přesměrováním.
Parametry
Nedávno jsem narazil na lepší a komfortní řešení s využitím UTM parametrů v přesměrované URL adrese. Díky tomu lze sledovat návštěvnost velmi podrobně a prakticky libovolně ji analyzovat. UTM parametry do URL adresy zadáte pohodlně skrze online URL builder. Výhodou je také, že můžete využít přesměrování domény, kterou dnes většina registrátorů domén nabízí zdarma.
V URL builderu ( https://raventools.com/marketing-reports/google-analytics/url-builder/ ) vyplňte následující pole:
URL – adresa, na kterou chcete web přesměrovat
Campaign Source – jak budete označovat zdroj návštěvnosti (např. presmerovani)
Campaign Medium – URL adresa webu, ze kterého vede přesměrování
Campaign Name – název „kampaně“ (např. 301)
Nyní stačí nastavit přesměrování domény a veškerá dovedená návštěvnost z přesměrované URL se bude měřit v účtu Google Analytics respektive Universal Analytics cílové stránky. Naměřené hodnoty najdete v sekci Akvizice -> kampaně.
Chtěl jsem pořešit i situaci, že mi někdo tu „offline doménu“ nalinkuje z webu a já bych chtěl vědět odkud, proto jsem si vytvořil podmínku na referrera a zvolil přesměrování za pomoci .htaccess:
### Nastavení offline-domena.cz
# prime zadani (prazdny referrer)
RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^$ RewriteRule ^/ http://www.cilova.cz/?utm_source=www.offline-domena.cz [R=301]
# odkaz proklikem – tj. nikoliv zadanim z offline media (promo materiály - psací potřeby, deštníky, polep na autě, atp.)
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ RewriteRule ^/ http://www.cilova.cz/?redirectedFrom=www.offline-domena.cz&referrer=%{HTTP_REFERER} [R=301]
U některých domén (kde doména, z níž se přesměrovává, dříve existovala), přesměrovaných pomocí 301 na URL s UTM se mi stalo, že i Seznam.cz zaindexoval (a vracel v SERPu) URL s UTM – což bylo blbý , ale vlastně logický => možná by pomohlo 302.